Christian och Emil lagar och ler – Nu kör vi!

Yes, nu kickar vi igång denna blogg på riktigt. Den riktar sig till alla er där ute som söker inspiration och mening med ert matlagande. Christian och Emil ligger på lite olika nivå vad det gäller matlagning, Emil är mer en glad amatör medan Christian är ett fullfjädrat proffs. Detta kommer att framgå klarare i presentationerna. Emil och Christian har helt olika syn på matlagning som kommer att framgå, men tillsammans utgör de en dynamisk duo i det kulinariska universumet. Ni kommer att få följa Emil och Christian och deras vänner när de visar hur matlagning ska gå till i den studentikosa sfären! Vi är båda två studenter i Uppsala och detta kommer att genomsyra vår matlagning på olika sätt.

 

Så passa på att följa med oss på detta gastronomiska äventyr och snappa upp smarta och ekonomiska tips för just er studenter när ni ska laga mat! Det blir kul, vi lovar!

 

Nu kör vi!!!


Emil
Hej allihopa, jag heter Emil Espes och 23 år gammal. Mitt intresse för mat har väl alltid funnits, men ofta är intresset för att laga mat mindre än intresset för att äta den. Min filosofi i matlagning är hellre billigt än exklusivt, kvantitet framför kvalitet helt enkelt. Bakande är något som jag ger mig på ibland, men där är jag ännu gladare och ännu mer amatör.

Vad det gäller utbildning och erfarenhet inom matlagning så har jag 1 veckas praktik på Pelles gatukök, samt 1 veckas praktik på Edsbyns hotell bakom mig.

Min stora idol i livet är Per Morberg.

 

 

Christian

Halihalå! Jag heter Christian Gerecht och är 28 år gammal! Mitt intresse för mat är främst att laga den och kanske lite mindre att äta den! Lite tvärtom Emil alltså! Det är ju det som gör att vi kompletterar varandra så bra på vår blogg! Min filosofi i matlagning är att aldrig använda recept och även att tyvärr aldrig skriva recept. Det finns både för- och nackdelar med denna filosofi såklart. Fördelar: Det blir roligt, spännande, utmanande och ett äventyr att laga mat eftersom man aldrig riktigt kan veta hur resultatet ska bli! Nackdelar: Om jag lyckas med en rätt så kommer jag aldrig ihåg hur ja gjorde för att jag aldrig skriver ner receptet.

Det händer faktiskt att jag gör äcklig mat ibland, men då brukar jag alltid skylla på någon annan i köket om jag inte varit själv för då blir det ju svårt. De som lagat mat med mig vet att det inte är roligt, jag har faktiskt fått människor att gråta när jag lagat mat tillsammans med dem! Det ser jag självklart som positivt, då det är ett tecken på vilken otrolig passion jag har för matlagning! En annan nackdel med min filosofi är att jag är helt värdelös på att baka eftersom det är så viktigt att följa recept då! Så bakningen kommer Emil få stå för!

Vad gäller min utbildning och erfarenhet inom matlagning så gick jag Hotell- och restaurang på gymnasiet. Jobbat som kock i Motala i 2 år, jobbat som kockassistent och kock på Östgöta nation i Uppsala, jobbat som kock på högfjällshotellet i Rauland, Norge, samt en mängd olika praktikplatser runt omkring i Östergötland. Arbetar som Hem- och konsumentkunskapslärare för närvarande!

Min favoritkock är Werner Vögeli! (eller rättare sagt var, han är ju tyvärr död)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0